مواد غذایی مفید برای تقویت سلامت مغز و حافظه‏

   مواد غذایی مفید برای تقویت سلامت مغز و حافظه‏

گروه بین الملل زیست نیوز، به گفته کارشناسان، مواد غذایی که سرشار ازترکیباتی مانند آنتی‌ اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا-3 هستند می توانندبه تقویت سلامت مغز و حافظه کمک کنند. از میوه تا ماهی در ادامه این مطلببرخی از مواد غذایی مفید برای مغز و سلول‌های خاکستری آن را معرفی میکنیم.


گردو

شگل گردو همانند مغزهای کوچک است و شاید مادر طبیعت از این طریق به ما میگوید که مصرف آن برای چه چیزی مفید است. بنابر نتایج مطالعه‌ای که طی"کنفرانس بین المللی بیماری آلزایمر" در سال 2010 ارائه شد، موش‌هایمبتلا به آلزایمر پس از تغذیه با گردو شاهد تقویت یادگیری و قدرت حافظهبوده‌اند. گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده که به گفته برخی پژوهشگرانمی تواند با آسیب سلول‌های DNA مغز ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدنانسان مقابله کند.

هویج

دیر زمانی است که تاثیر مثبت مصرف هویج برای چشمان انسان شناسایی شده،اما اکنون می دانیم که این ماده غذایی برای مغز نیز مفید است. هویج سرشاراز ترکیباتی به نام "لوتئولین" بوده و بنابر مطالعه‌ای که در سال 2010 درنشریه "نیوتریشن" منتشر شد، این ترکیبات اختلال حافظه به واسطه افزایش سنو التهاب مغز را کاهش می دهند. روغن زیتون، فلفل‌ها و کرفس نیز سرشار ازلوتئولین هستند.

توت‌ها

توت‌ها سرشار از ویتامین هستند و افزودن آنها به رژیم غذایی ایده خوبیبرای تقویت حافظه محسوب می شود. مصرف توت‌ها در بهبود یادگیری و توانایییادآوری موثر است. همچنین، مصرف توت آبی کاهش علائم افسردگی را نشان دادهاست. بنابر گزارشی که در سال 2009 در نشریه "نیوتریشن" منتشر شد،میوه‌هایی مانند توت آبی و توت فرنگی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستندمی توانند نوعی از استرس در سلول‌ها که با پیری در ارتباط است را کاهشداده و قابلیت‌های علامت‌دهی (سیگنالینگ) در مغز را افزایش دهند.

طی مطالعه‌ای، پژوهشگران رژیم غذایی با مکمل عصاره توت آبی و توت فرنگیکه 2 درصد از این رژیم را شامل می شد را به مدت 9 ماه برای موش‌هایی 6ماهه در نظر گرفتند. مهارت‌های فضایی و حافظه این موش‌ها نسبت بهموش‌هایی که مکمل عصاره دریافت نکردند، بهتر بود.

ماهی

مصرف ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است به کند کردن آهنگ زوالشناختی که به واسطه افزایش سن ایجاد می شود، کمک می کند. بنابر مطالعه‌ایکه در سال 2005 در نشریه "آرشیو نورولوژی" منتشر شد، افرادی 65 ساله وبالاتر که به مدت 6 سال در هفته دو بار ماهی مصرف می کردند، 13 درصد کمترنسبت به افرادی که ماهی مصرف نمی کردند، به زوال شناختی مبتلا شدند. اینرقم برای افرادی که یک وعده ماهی در هفته مصرف می کردند برابر با 10 درصدبود. ماهی سرشار از ویتامین B12 بوده که می تواند به پیشگیری از آلزایمرکمک کند.

قهوه و چای

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه و چای می تواند از بیماریآلزایمر جلوگیری کرده و عملکرد شناختی را تقویت کند. طی مطالعه‌ای که درسال 2010 در نشریه "بیماری آلزایمر" منتشر شد، پژوهشگران از قهوهکافئین‌دار در رژیم غذایی موش‌هایی که به صورت ژنتیکی مبتلا به پیشرفتبیماری آلزایمر بودند، استفاده کردند. بر همین اساس، روند پیشرفت بیماریآلزایمر کند شده و یا حتی پیشرفتی نداشت. بر اساس یافته‌های این مطالعه،قهوه می تواند به عنوان درمانی موثر برای افراد مبتلا به آلزایمر استفادهشود.
همچنین، نوشیدن چای اثرات محافظتی از مغز را نشان داده است. بنابرمطالعه‌ای که نتایج آن در سال 2010 در نشریه "نیوتریشن" منتشر شد، تعداد716 فرد 55 ساله و بالاتر در چین مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی که بهطور مرتب چای می نوشیدند، عملکرد بهتری در تست‌های حافظه و پردازشاطلاعات نسبت به افرادی که چای نمی نوشیدند، نشان دادند.

اسفناج

اسفناج سرشار از ویتامین‌های C و E است که نتایج مطالعات مختلف تاثیرآنها در تقویت توانایی‌های شناختی را نشان داده‌اند. بنابر مطالعه‌ای کهدر سال 2000 انجام شد، موش‌هایی که در رژیم غذایی آنها از مکمل ویتامین Eاستفاده شده بود، افزایش 500 تا 900 درصدی رشد بافت مغز و عصب طی یک بازهزمانی هشت ماهه را تجربه کردند. همچنین ترشح "دوپامین" در مغز آنهاافزایش یافت. این ماده شیمیایی جریان اطلاعات به بخش‌های مختلف مغز راکنترل می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 4 مهر 1392برچسب:, | 7:58 | نویسنده : علی اکبری |